Diensten

Headsdown generation

Ik leerde vorige week de term ‘Headsdown Generation’ kennen. Eerlijk gezegd vind ik die term veel treffender dan de Z-generatie (geboren tussen 1990 tot nu).

Headsdown, kijkend naar de smartphone.

Pizza bestellen of film kijken…

Online, dat is waar de wereld zich afspeelt, dat is waar wordt gecheckt of er nog een bericht is van vrienden, waar ik mijn gedachte even kwijt kan, of er nog nieuws in de krant staat, wat het rooster van vandaag is en wat het huiswerk is, of het product wel ok is en waar het het goedkoopst wordt aangeboden, wat de meest populaire playlist van vandaag is en wordt beluisterd, dat is waar de laatste opnames van die blunder of stunt geplaatst is en bekeken kan worden , waar de pizza besteld kan worden zodat het bezorgd wordt als je thuis komt, waar de volgende afspraak gemaakt wordt met de tandarts, waar aangegeven wordt welke afslag ik moet nemen, waar we het geld overmaken van de spaarrekening om vervolgens die leuke schoenen te betalen, waar onderweg in de trein de volgende aflevering van Breaking Bad opnieuw gekeken kan worden, etc., etc.

Onze hele wereld speelt zich vandaag de dag af op de smartphone. Er is geen onderwerp, club of marktsegment, of er zijn wel een paar apps voor te downloaden. De meeste gratis, sommige voor een habbekrats. De prijzige apps redden het over het algemeen niet eens.

Om me heen…

Als ik voor het stoplicht sta en ik kijk (soms opkijkend vanaf mijn i-Phone 4) naar de bestuurder die naast mij stopt, zie ik hem grijpen naar zijn telefoon om even te checken.

Als er een scooter voor een fietsstoplicht stopt, worden de mooiste capriolen uitgehaald om de telefoon uit de zak te halen om heel even te kijken wie die trilling veroorzaakte onderweg.

Als ik bij de kassa van de supermarkt rondkijk, zie ik de een het lijstje op de telefoon nog even vergelijken met de schappen op de band, de ander hoor ik even excuseren naar de beller aan de andere kant, want er moet betaald worden en nog even iemand checken of dat ene blik nog wel in de aanbieding was.

Er kwam laatst een vraag langs op Facebook “Wie staat er op het perron en hoeveel mensen kijken daar NIET op een Smartphone?”. Het gemiddelde antwoord was 5%. Van de Z-Generatie heeft 73% van de mannen en 72% van de vrouwen een smartphone, met gemiddeld 25 apps die regelmatig worden gebruikt. En dat is niet te missen.

In de VS hebben ze onderzocht waarom het aantal klachten van langzame service in restaurant zo is gestegen in de laatste jaren. Het blijkt dat de service in totaal 77% vertraging oploopt vanwege de smartphone. De meestvoorkomende voorbeelden zijn: Even inchecken in het restaurant, de ober om hulp vragen voor WiFi connectie, eerst even Whatsapp checken voordat het menu bekeken wordt, obers vragen om een foto te maken (en nog een omdat de 1e mislukt was), foto’s maken van het eten, deze foto’s eerst even op Facebook plaatsen, etc.

Mens erger je niet…

Generatie X en Y ergert zich vaak dood aan de Headsdown Generatie, maar dat is verspilde energie. Het is de nieuwe wereld, de online wereld en je kunt het maar beter aanvaarden.

Is dat dan ook waar we moeten zijn als ondernemer? Moeten we daar onze marketing op richten. Redden we het nog zonder zakelijke app? Serieuze vragen die aandacht nodig hebben. Het is het in ieder geval waard om hier even een klein onderzoek aan te besteden voor jouw bedrijf.

Ik ga er in ieder geval mee aan de slag. En jij?

Be Sociable, Share!
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
No comments yet.

Leave a Reply

Dank naar Digihomeland

UA-51382018-1