Diensten

“Hé, ga je met me mee?”

“Hé, ga je mee?” … “Ik weet het niet, waar gaan we heen?”…

Kun je het je voorstellen?

Iemand op straat vraagt je zomaar: “Hé, ga je met me mee?”.
Jij vraagt terecht: “Weet ik niet, waar gaan we heen dan?”.
“Ah joh, vertrouw me nu maar, het komt allemaal goed. Ik weet precies waar jij heen wilt!”

Ik denk dat je nu al iets voelt van: “Ik wil wel als ik weet waar we naar toe gaan en waarom en hoe!”. Toch?

Onderneem jij met een missie en vanuit een visie?

Veel ondernemers gaan aan de slag omdat ze ergens goed in zijn, iets leuk vinden of een gat in de markt hebben gevonden en zich alleen daar mee bezig willen houden. Als je tenslotte bezig bent met waar je goed in bent en wat je leuk vindt, hoef je niet meer te werken, toch? Dan ben je eigenlijk je hobby aan het beoefenen. Was dat niet was Confucius ooit heeft gezegd?

“Vind werk wat je leuk vindt en je hoeft geen dag in je leven meer te werken!”

Mooie uitspraak en helemaal waar. Echter, gewoon aan de gang gaan met wat je leuk vindt, zorgt niet altijd voor voldoende brood op de plank. En de kans dat je dan weer terug moet naar wat je minder leuk vindt is erg groot. Ondernemen met een missie en vanuit een visie is het begin van een goede start. Maar wat is dat eigenlijk, een Missie en Visie? En hoe zien die van jou eruit?

De Visie

De visie is naar buiten gericht, naar de wereld en wat jij daarin wilt betekenen. Het is groots, misschien een tikkie idealistisch en dienstbaar.

Vragen die helpen om jouw visie te realiseren kunnen zijn:

  • Waar ga jij voor?
  • Wat wil jij bereiken in de wereld?
  • Wat zijn jouw kernwaarden?

De Missie

De missie gaat over jou en jouw bedrijf. Het is naar binnen gericht en geeft aan waar jij voor staat en wat je met je bedrijf wilt doen om dit te bereiken. Er zijn een paar basisvragen om jouw missie te vormen:

  • Waar sta je voor?
  • Waar wil je heen met jouw bedrijf?
  • Waarom doe jij wat je doet?
  • Wat is jouw bestaansrecht?

Eigenlijk beschrijf je wat je nodig hebt om je visie te bereiken.

Zijn de Missie en Visie helder voor jouw bedrijf, dan hebben jouw potentiële klanten geen moeite om aan te haken en met jou in zee te gaan. Bovendien geeft het jou en de mensen die met je mee gaan ondersteuning om de focus en koers te houden. Het helpt jou ook om te kiezen voor de dingen bijdragen aan jouw doel en nee te zeggen tegen dingen die daaraan niet bijdragen.

, ga je met me mee?”
“Tuurlijk! Let’s go!”

Be Sociable, Share!
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
No comments yet.

Leave a Reply

Dank naar Digihomeland

UA-51382018-1