Diensten

De Creatiespiraal


Starten volgens de Creatiespiraal

Younicus ondersteunt jou als startende ondernemers gedurende de hele fase van de creatie van jouw onderneming en ver daarna. Als basis gebruiken we de Creatiespiraal van Marinus Knoope. Dit geeft op een mooie en begrijpelijke manier weer hoe we iets in de wereld kunnen zetten, hier dus jouw bedrijf. Stap voor stap gaan we via het vormen en de actie naar het plukken van de vruchten. Younicus ondersteunt je hierbij!

Creatiespiraal

Wensen

De eerste fase is allang begonnen, waarschijnlijk in jouw kindertijd al. We hebben allemaal wensen, als we diep naar binnen kijken, vertellen onze diepste wensen vaak de richting waarin we willen, met ons werk en met ons leven. Kunnen we deze wensen woorden geven, dan staan we aan het begin van het ondernemersavontuur.

Verbeelden

Als jij jouw wensen kunnen formuleren, kun je daar een beeld van maken. Dit is de werkelijke start en het begin van het vormen van een visie. Deze visie zal de basis vormen van jouw bedrijf, een referentie voor elke stap die je gaat nemen. Vaak vinden we het spannend om keuzes te maken om 100% voor onze wensen te gaan, om te zeggen waar we goed in zijn, om groots te denken en om een visie te maken die groter is dan wat we tot nu toe hebben gedaan. Als onderdeel van je visie ga je jezelf afvragen. wat heb ik nu te geven? Welke diensten wil je leveren en hoe geef je dit vorm.


Hier stapt Younicus op jouw trein en kijkt samen met jou naar wat voor ondernemer jij bent en naar wat er nodig is om jouw wensen, jouw ideeën in de wereld te zetten. Younicus biedt ondersteuning gedurende elk van de volgende fases.


Geloven

Om te geloven in jouw visie, kunnen we samen kijken naar wat jou tegenhoudt om de eerste stappen te nemen om deze visie in de wereld te zetten. We gaan kijken naar wie je bent, waarom je de dingen doet zoals je doet en wat jouw unieke dingen zijn die deze visie kunnen creëren. Als je in jezelf gelooft en jouw visie goed aansluit op jouw skills en drives, dan is er geen weerstand meer en zul je kunnen zeggen: Ik ben mijn visie!”

Uiten

Je gaat het zelf doen, maar niet alleen! Door te uiten waar je voor staat, creëer je de juiste omgeving en trek je de juiste mensen aan wat jou gaat ondersteunen in het creëren van jouw bedrijf.

Onderzoeken

Er wordt gestart met het schrijven van een bedrijfsplan (ondernemersplan). Dit bedrijfsplan zal de leidraad van jouw bedrijf, een leven document die elk jaar herzien en aangepast gaat worden, een referentie waartegen je elke beslissing aan kunt leggen. Tijdens het schrijven van jouw bedrijfsplan, breng je naast de informatie over jou als ondernemer en jouw bedrijf de volgende onderwerpen in kaart:

  • Jouw sterktes en zwaktes als persoon en ondernemer
  • De sterktes, zwaktes, mogelijkheden en bedreigingen van jouw bedrijf (SWOT)
  • De financiële benodigdheden en haalbaarheid (financieel plan)
  • De marketing mix (marktonderzoek, marketing, concurrentie, etc.)

Plannen

In dit bedrijfsplan komt ook het plannen aan bod. Verschillende vragen met betrekking tot de planning zullen de revue passeren.

  • Wat is de beste tijd om te starten?
  • Wanneer zetten we de mijlpalen?
  • Wanneer wordt de website gelanceerd?
  • Wanneer gaan we starten?

Hiernaast wordt ook aandacht besteedt aan het Social Media plan. Social Media i een onmiskenbare, oneindige bron van informatie en een enorme kans om jouw bedrijf, producten of diensten in de wereld te zetten, mits je dit gestructureerd doet. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke (twee of drie) platformen passen het best bij jouw idee?
  • Hoe bouw je op deze platformen een netwerk op?
  • Hoe frequent en wat communiceer je waar?
  • Hoe genereer je verkeer op de website?

Beslissen

Dit is het PONR, het Point of No Return. Dit is het moment waarop je gaat beslissen of en hoe je verder gaat. Grote bepalende beslissingen gaan in deze fase genomen worden:

  • Stop je met je baan?
  • Huur je personeel in?
  • Vraag je een bancaire financiering aan?
  • Vraag je een BBZ ondersteuning aan vanuit jouw gemeente?
  • Wat wordt de rechtsvorm (BV, VOF, Eenmanszaak)

Handelen

Jetzt geht los! Je gaat van start. Vanaf nu is het erop of eronder. De eerste maanden worden zwaar, maar gaan je enorm veel energie opleveren. Je gaat netwerken, je bezoekt Open Coffees, netwerkbijeenkomsten en gaat aqcuireren. Niet altijd even makkelijk (vooral het laatste), maar wel noodzakelijk!

Volharden

Houdt er altijd rekening mee dat jouw bedrijfsplan een geschreven werkelijkheid is die aan verandering onderhevig is. Dingen zullen anders gaan dan gepland. Je zult tegenslagen te verduren krijgen, lange verkoop trajecten die uiteindelijk eindigen in een ‘nee’, financiële tegenvallers, prognoses die niet uitkomen. Het is de kunst om door deze tegenvallers de positieve kanten te blijven zien. Het is jouw visie, hetgeen waar jij 100% in gelooft! Het is een pad van vallen (niet falen!) en opstaan. Vallen mag, elke val is een leermoment. Telkens als je opstaat, is er een stukje meer helderheid. Zie het als een leertraject, speel, probeer nieuwe dingen en registreer de verandering in resultaat. Zoek hulp voor waar de dingen blijven hangen.

Ontvangen

Zodra je het eerste succes boekt, zodra jouw eerste klant ja zegt, neem de tijd en de aandacht om dit helemaal te ontvangen. Vier je succes! Dit geeft energie, vertrouwen en kracht om door te zetten.

Waarderen

Als het bedrijf eenmaal loopt, de eerste opdrachten binnen zijn en de eerste facturen zijn verstuurd en betaald, dan is het tijd om te evalueren. Stel jezelf een aantal vragen, terugkijkend op de eerste periode:

  • Zijn de dingen gegaan zoals je had verwacht?
  • Waar lagen de irritaties?
  • Waar ontstonden de leermomenten?
  • Wat heb ik hieruit geleerd?
  • Waar ben ik gegroeid?
  • Wie heeft allemaal een bijdrage geleverd?
  • Ben ik op het pad van mijn visie?

Het is belangrijk om waardering op te brengen voor wat je hebt gedaan en hoe je bent gegroeid. Dit geeft bewustzijn op wie je was, bent en wilt worden.

Ontspannen

Wat ook belangrijk is, is het genieten van de vruchten van jouw onderneming. Je bent om bepaalde redenen gaan ondernemen. Meer vrijheid, minder belemmerende factoren of wellicht meer inkomen. Vergeet niet te genieten van de dingen die jouw bedrijf jouw bieden. Vergeet ook niet jouw tijd van ontspanning te nemen. Geef (zodra de ruimte er is) jezelf een weekend vrij, neem een vakantie, of neem meer tijd voor je gezin. Dit geeft energie en voldoening. Hier doe je het tenslotte ook voor!

Dank naar Digihomeland

UA-51382018-1